Homo scientificus pohledem umělců
Rembrandt van Rijn: Anatomie doktora Tulpa, 1632 © Wikimedia Commons, Mauritshuis online catalogue, dostupné jako volné díloPortrét je jednou z typických uměleckých úloh, ostatně již antičtí filozofové se dočkali sochařských zpodobnění. My však v tomto výběru představujeme vědce a vědkyně bližší naší současnosti, a to navíc v různých výtvarných technikách a formách.
▸ Hlavním hrdinou slavného Rembrandtova obrazu je konkrétní osoba a konkrétní událost, oproti tomu Pepa Mařáková v malbě s obdobným námětem obrátila úhel pohledu a pozornost věnovala nikoliv anatomovi, ale mrtvole nebohé dívky, která se stala předmětem jeho vědeckého zájmu.
▸ Další dvojice portrétů staví do opozice karikaturu představitele frenologie, která je dnes považována za pseudovědu, a zamyšlené zobrazení jednoho z čelných průkopníků seriózní vědy.
▸ Následuje sousoší Miloše Axmana, který v něm postavu jaderného vědce anonymizuje a dělá z něj jednoho z davu, současný mural Dalibora Vybírala patřičně heroizuje první ženskou nositelku Nobelovy ceny za fyziku. ▸ Kdo ale jsou dvě významné představitelky věd o umění zobrazené v poslední dvojici obrázků? Na to musíte přijít sami. •
Autoři jsou historikové umění.