Ženská práce

09.04.2025 |Petra Lexová |vizuál

Když se americká historička umění Linda Nochlin ve své vlivné eseji Why There Have Been No Great Woman Artist? (1971) ptala, proč zde nejsou žádné velké umělkyně, došla k závěru, že je zajímavější se zabývat okolnostmi jejich nepřítomnosti v historiografii dějin umění než horečnatě doplňovat soudobý kánon o jejich příběhy. Zaměřila se na mapování podmínek „ženské práce“ a na důvody, které ženám nedovolily prosadit se ve výtvarném umění podobně jako muži.

Pohled do textilní dílny Marie Hoppe-Teinitzerové (1879–1960) v Jindřichově Hradci © Archiv Muzea Jindřichohradecka

Díváme-li se hlouběji do historie, zjistíme, že první známé autorky byly především talentované dcery umělců, kterým se podařilo prosadit i díky otcovské podpoře a vůli manžela, jako tomu bylo u francouzské autorky Élisabeth Vigée-Lebrun (1755–1842), dnes známé dvorní portrétistky Marie Antoinetty. Nebo šlo o ženy, jež čerpaly ze svého privilegovaného společenského postavení: například anglická šlechtična Lady Elizabeth Wilbraham (1632–1705), jedna z prvních architektek.

Oblast spojená s uměleckým vzděláváním se pro ženy pomalu otevřela až v druhé polovině 19. století, a to často ve spojitos­ti s tradičně nahlíženou oblastí „ženské práce“, spojenou s textilní tvorbou a uži­tým uměním. Tady prvně nacházíme větší množství profesionálních autorek, například u vídeňských uměleckořemeslných dílen Wiener Werkstätte, meziválečného Bau­hausu, ale i pražských dílen Artěl, které spoluzakládala jihočeská textilní výtvarnice Marie Hoppe-Teinitzerová (1879–1960). První profesionální umělkyně v domácím prostředí tak získávaly vzdělání nejprve na půdě Uměleckoprůmyslové školy (napří­klad meziválečná malířka Věra Jičínská, 1898–1961), která byla autorkám více otevře­ná než Akademie výtvarných umění. Přesto musely umělkyně a architektky ještě dlouho do 20. století překonávat často uzavřené prostředí uměleckého světa určeného pře­devším mužům a dokazovat své odhodlání věnovat se mu profesionálně – jako archi­tektka Kay Fellog, která berlínským noviná­řům předváděla, že i jako žena je schopna vykonávat technické polování při opravě střechy berlínské radnice.

Sílící ženská emancipační hnutí a feministic­ký diskurz ve 20. století výrazněji proměnil podobu současné umělecké produkce a změnil i pohled na „ženskou práci“. Šířeji otevřel cestu ženám ke vzdělání, a femi­nistická perspektiva navíc přinesla i nová témata uměleckých děl, otevírající otázky objektivizace ženského těla a mužského pohledu, jak ostatně ukazují též textilní obrazy Lucie Rosické (1998), jež nahlíží své tělo skrze fotoaparát mobilního telefonu a reflektuje tlak sociálních sítí. Přes dnes již širokou debatu o rovnosti práv a příleži­tostí můžeme stále reflektovat představy o „tradiční“ úloze žen a stereotypy spojené s jejich prací. Ty trefně vystihl grafik Milan Krištůfek ve vizuálu projektu Dny otevřených ateliérů 2023 v jižních Čechách s názvem Ženská práce, který vytvořil ve spolupráci s umělou inteligencí (AI), jež čerpala z hlubin internetového veřejného mínění. Výsled­kem byly často stereotypní obrazy „ženské práce“, rozestřená forma grafik (pixel art) trefně odráží stále schematický a společen­sky nejasně uchopený pojem, který i po sto letech od velkých emancipačních hnutí stále vyžaduje otevřenou diskusi. •

Autorka je historička umění.

Kay Fellog předvádí svou odvahu novinářům při opravě střechy berlínské radnice v roce 1910 © Frauen als Baumeister, Illustrierte Frauenzeitung 1910, vol. 38, no. 2, p. 17.
Marie Hoppe-Teinitzerová (1879–1960) dle předlohy Karla Putze (1908–?), Československý len, 1939, vlna, tapiserie, 325 × 600 cm, Alšova jihočeská galerie DO-270 © Archiv Muzea Jindřichohradecka
Élisabeth Vigée-Lebrun (1755–1842), Autoportrét ve slaměném klobouku, po roce 1782 © The National Gallery, Londýn, pod licencí CC BY-NC-ND 4.0
Věra Jičínská (1898–1961), Ženský půlakt (Lydia Wisiak), 1927, olej na plátně, 77 × 62,5 cm © Kulturní zařízení města Dobrušky Vlastivědné muzeum Dobruška inv. č. 19A 4017
Lucie Králík Rosická (1998), Cherry cheri lady II, 120 × 120 cm, akryl, samet, gel na nehty, 2023 © Archiv Lucie Rosické
Milan Krištůfek, grafický vizuál k projektu Dny otevřených ateliérů v jižních Čechách 2023 na téma Ženská práce © Archiv Milana Krištůfka
09.04.2025 |Petra Lexová |vizuál